מיקוד מכוון בחוויות חיוביות במקום העבודה

מירב האובן, יועצת קריירה במרכז לפיתוח קריירה, מגלה איך סיכום האירועים החיוביים ביום העבודה יכול להשפיע עלינו לטובה במישורים רבים

אדווה הגיעה אליי אחרי יום עבודה והכריזה: "היה לי יום איום ונורא, בדיוק עכשיו סיימתי שיחה עם בן זוגי ושטחתי בפניו את כל צרות היום: המנהל שלי החליט להקדים את לוח הזמנים להשלמת הפרוייקט, חברי הצוות שלי התחילו להלחיץ ולהטיח האשמות זה בזה, יצאתי מאוחר מהעבודה ולא הספקתי את כל הדברים שרציתי. אני פשוט מותשת ומרוקנת".

 

במהלך יום עבודה ממוצע מתרחשים אירועים חיוביים ושליליים, רובנו נוטים להתמקד בעיקר או רק באירועים השליליים. אנחנו מהרהרים על החוויות השליליות שוב ושוב, משוחחים עליהן עם חברים בזמן הנהיגה הביתה או בסוף היום עם בני הזוג. פעמים רבות אנו חשים ששיחות כאלו מרפאות אותנו מהחוויה השלילית שהתרחשה.

 

תלונות על המנהל ועל עמיתים לעבודה הן נפוצות מאוד, ויכולות להיות גם בעלות ערך אם אנחנו חשים שהן מאפשרות לנו להרגיש ששומעים ומבינים אותנו. יחד עם זאת, מספרות המחקר לא ברור עדיין אם אכן תלונות כאלו מספקות הקלה במתח. יותר מזה, הערות שליליות יכולות להתפשט בארגון באמצעות הדבקה חברתית ולגרום לנזק נוסף. דווקא התמקדות בחוויות חיוביות, אפילו הקטנות שבהן, מספקות משאבים בעלי ערך, שיכולים להפחית מתח וסימפטומים פיזיים כמו כאבי ראש ושרירים. מעבר לכך, התמקדות כזו מסייעת לנו לנתק את עצמנו בסוף היום מהעבודה. במקום להתמקד בחוויות השליליות עלינו להתענג, לחיות מחדש ולחלוק את החוויות החיוביות מיום העבודה.

 

משהו קטן וטוב

אנשים נוטים להתרגל מהר לחוויות החיוביות ולראות בהן כמובנות מאליהן, כך שהם בקושי שמים לב אליהן. התערבות פשוטה יכולה לסייע לחשוב על האירועים החיובים באופן מכוון ושיטתי. במחקר, שמטרתו ללמוד ללמוד את השפעת התמקדות ב"שלושה דברים חיוביים שקרו לי היום" על היחס למקום העבודה, התבקשו עובדי מרפאה להתחבר לאתר אינטרנט בסוף יום העבודה ולמלא סקר.

 

היה עליהם לדווח במשך 10-5 דקות על אירועים חיוביים, גדולים או קטנים, שהתרחשו באותו יום בעבודה או בחייהם האישים, ולהסביר מדוע הם היו חיוביים. המשתתפים דיווחו על חוויות כמו עמיתים שהביאו אוכל טעים לעבודה, או סיפורים על אינטראקציות נעימות ומתחשבות עם עמיתים לעבודה, שגרמו להם להרגיש טוב יותר כלפי עצמם. אחת האחיות לדוגמה כתבה על מחמאה שקיבלה מרופא, שציין בפניה שהיא יודעת להתנהל במצבי חירום בצורה מצוינת.

 

אחרי שלושה שבועות, רמות הלחץ והתלונות הנפשיות והפיסיות ירדו במידה קטנה, אך משמעותית. בנוסף, בימים שהמשתתפים התמקדו בחוויות החיוביות הם היו מסוגלים להתנתק טוב יותר ממחשבות מלחיצות על מקום העבודה בשעות הערב בביתם.

 

התרגיל הפשוט הזה של כתיבת שלוש חוויות חיוביות, יצר שינוי אמיתי במה שאנשים חושבים על מקום העבודה, ושינה את האופן שבו הם תופסים את חיי העבודה שלהם. שינוי זה מייצר ספירלת פידבק: אנשים שהרהרו על חוויות חיוביות נטו לשתף אותן עם חברים ומשפחה. שיתוף חוויות חיוביות עם אחרים, מייצר קשר טוב יותר ומפחית את רמות הלחץ. בנוסף לכך, זה משפר את איכות השינה, שיפור המוביל לעירנות גדולה יותר ומצב רוח טוב יותר, שבתורם מובילים לדברים חיוביים יותר שקורים ביום שלמחרת.

 

יתרון נוסף של תרגיל כזה כולל עלייה ביצירתיות. חשיבה יצירתית וחדשנות מוגברים על ידי רגשות חיוביים, במיוחד רגשות כמו סיפוק, שמחה וצמיחה. התפתחות וחשיבה קדימה נובעים גם הם מרגשות חיוביים.

 

 

מחשבות יוצרות מציאות

אין זה סביר שאנשים יפסיקו לדבר על חוויות שליליות בעבודה, זה טבעי. אך התמקדות מכוונת בדברים החיוביים יכולה לספק איזון. חברות יכולות לנקוט בצעדים שיסייעו לעובדים להבחין ולחלוק בחוויות חיוביות. ניתן למשל להתחיל פגישה עם סקירה של כל האירועים שהתנהלו בצורה טובה לאחרונה ולא לקפוץ ישר למה צריך לשפר.

 

ביקשתי מאדווה לנסות ולחשוב על שלושה אירועים חיוביים שהתרחשו היום, היא הרהרה לרגע ואמרה בחיוך "כן, על אף המחלוקות בין חברי הצוות, הצלחנו לבנות לוח זמנים שמתאים לכולנו, נערכה היום מסיבת יום הולדת לאחת העובדות וקיבלתי סוף סוף מקום חנייה נוח שחיכיתי לו תקופה ארוכה". התרגיל הזה איפשר לה להתחבר לעוצמה שלה לבחור ולראות מציאות מאוזנת יותר. 

 

במקום להפעיל את הרדיו בנסיעה הביתה או לשוחח בטלפון, כדאי לקחת רגע ולהרהר בכל אותם דברים טובים שקרו במהלך יום העבודה. פעולה כזו יכולה לסייע בניצול אותם אירועים קטנים וחיוביים יום יומיים, משאב של עוצמה ורווחה שנמצא אמנם בכל מקום אבל משאב שאנו נוטים להתעלם ממנו.

 

*נלקח מתוך המאמר: The powerful effect of noticing good things at work by Theresa M. Glomb and Joyce E. Bono, Harvard business revie

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>