מעורבות אזרחית - הובלת שינוי ושיפור בתחבורה הציבורית

הארגון המוביל: 
15 דקות – ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל (ע"ר)
תחום הפרוייקט: 
צדק חברתי וכלכלי
מיצוי זכויות
אי-שיוויון
הדרה חברתית
סביבה וקיימות
חברה אזרחית ומגזר שלישי
אופי הפעילות: 
שינוי חברתי
הדרכה והנחייה
חונכות וליווי
קידום מדיניות ולובי
מנהיגות והובלה
מנחה: 
רחל לוי הרץ, מנחה מהיחידה למעורבות חברתית. צוות הארגון ילווה את הסטודנטים בהתאם להתמחות: גיל יעקב- מנכ"ל, יערה צעירי – רכזת מוקד פניות הציבור, לרה פארן – רכזת קמפיינים וקהילה, יוסי סעידוב- דובר הארגון.
משך הפרוייקט: 
שנתי
ימי פעילות: 
א'-ה'
שעות פעילות: 
משתנה בהתאם לסוג ההתמחות, לחלק מהתפקידים תידרש זמינות ביום קבוע בשבוע.
מיקום פעילות: 
תל-אביב, צפון, מרכז, דרום
ימי מפגשי למידה: 
ב'
שעת מפגשי הלמידה: 
16:00-18:00, אחת לשבועיים
מיקום מפגשי למידה: 
קמפוס
תיאור הפרויקט: 

15 דקות הוא ארגון צרכני תחבורה ציבורית הפועל לקיצור זמני הנסיעה בתחבורה הציבורית ולשיפור והוספת שירות בתחבורה הציבורית, כך שתהווה חלופה ראויה לשימוש ברכב הפרטי. הארגון פועל באמצעות פעילות ציבורית ותקשורתית, בעזרת מתנדבים ואנשי מקצוע.

ייעוד הארגון הוא להביא לשינוי יחסי הכוחות הקיימים: מקהל שבוי שנוסע בתחבורה הציבורית או ברכב הפרטי מכורח הנסיבות, לקהילה של צרכנים משפיעים המביעים את דרישותיהם וצרכיהם ומביאים לשיפור התחבורה הציבורית ולמעבר של נוסעים מרכב פרטי לתחבורה הציבורית.

תחומי פעילות מרכזיים בארגון:​

  1. מוקד 15 דקות – עוזרים לך לשפר את התחבורה הציבורית – שיפור רמת השירות בתח"צ ע"י סיוע שוטף לציבור הפונים לארגון הן ברמה פרטנית והן בראייה כוללת, סיוע בהגשת תביעות קטנות לקבלת פיצוי על כשלים בשירות, איסוף מידע מהשטח לצורך עבודה סדירה עם הרשויות והצפת הנושאים בתקשורת ובציבור.
  2. קהילות משפיעות – ארגון קבוצות שטח וסיוע לקבוצות קיימות לפעול לשיפור התח"צ ברמה המקומית והאזורית.
  3. מגיעים מהר בתחבורה הציבורית – קמפיינים ברמה הארצית לקיצור זמני הנסיעה: הוספת נתיבי תחבורה ציבורית ואכיפה, עלייה מכל הדלתות באוטובוסים, קווים מהירים לאזורי תעסוקה ועוד.

לקריאה נוספת היכנסו לפייסבוק של 15 דקות

 

מפגשי הלמידה/העשרה:

בחברה דמוקרטית, אקטיביזם ומעורבות חברתית אמורים להוות אפיקים משמעותיים להשפעה של המרחב הפרטי והמרחב הציבורי זה על זה. המפגשים יתמקדו בהשפעה הדו כיוונית של שני המרחבים הללו ובמיקום שלנו כאזרחים/ות מחוללי שינוי ופעולה. 

במהלך המפגשים, נבחן את האופנים בהם ניתן להגדיר סוגיה חברתית ולבחון דרכים שונות למתן מענה לצרכים ולאתגרים של הקהילה. עקרונות העבודה מושתתים על ההכרה שידע משולב עשייה מאפשר לנו העמקה בהבנה שלנו מאפיינים שונים של המציאות. נבחן את המיקום שלנו וההשפעה שלו על היכולת לזהות בעיה חברתית ועל המוטיבציה לצאת לפעולה. נבדוק כיצד נבחרות מתודות שונות להגשמת יעדים מחוללי שינוי וכיצד ניתן לבצע הערכה של תהליך השינוי. נשים דגש על האופנים בהם נוכל להרחיב את מעגלי ההשפעה ולייצר שיתופי פעולה מרובים. כמו כן, נבחן כיצד נוכל להתאים את העשייה שלנו לצרכים שונים שמתעוררים במציאות המשתנה. כל התכנים הללו יתייחסו לחברה הישראלית, על רב התרבותיות והאתניות המאפיינות אותה ומשפיעות על המרקם החברתי ועל המעורבות הקהילתית.

במהלך המפגשים נכיר פרויקטים וארגונים שונים הפועלים לשינוי בחברה הישראלית ונפגוש פעילים/ות מעוררי השראה אשר יוכלו לשתף אותנו בתובנות וידע שנולדו מהעשייה בשטח. 

הסטודנטים ישתתפו במפגשי למידה יחד עם סטודנטים נוספים הפעילים בארגון הקשורים לסוגיה החברתית.

תיאור הפעילות: 

מוצעים מספר תפקידים, בטופס הגשת המועמדות יש לבחור התמחות ספציפית:

1. ניהול מדיה – פעילות הארגון מתבססת על עבודה תקשורתית נרחבת לצורך השמעת הקול הציבורי שרוצה תחבורה ציבורית ושינוי שיח בקרב מקבלי החלטות. מנהל המדיה יסייע בריכוז וניהול החומרים התקשורתיים הקיימים ובהפקת תוצרים תקשורתיים חדשים: תיעוד, עריכה ובימוי של סרטונים המכילים מידע על זכויות הנוסעים ואיך לפעול במקרים נפוצים ושל סרטונים לצרכים תקשורתיים (כגון תיעוד צפיפות, תחנות ללא מחסה ומקומות ישיבה וכו'). נדרש ידע בסיסי בעריכת וידאו ותמונות. התפקיד דורש יוזמה, יצירתיות, חשיבה שיווקית ומקנה ניסיון בעבודה תקשורתית.

2. ריכוז ניו מדיה - רכז/ת ניו מדיה אחראי על הובלת מערך הפעילות האינטרנטי בדגש על קידום פרויקטים וקמפיינים אקטואליים. יהיה אחראי על שדרוג משמעותי של פעילות הארגון ברשתות החברתיות- פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר - מתוך מטרה להגדיל את נראות הארגון בקרב הציבור, ובמיוחד להניע יותר ויותר אנשים לפעולה במסגרת הקמפיינים המרכזיים של הארגון. הפעילות מכוונת הן לרתימת ציבור לפעולה, להשתתפות בקמפיינים וגיוס תרומות והן להעצמת האפקטיביות של הקמפיינים מול מקבלי החלטות ותקשורת לצורך יצירת הישגים בשטח. התפקיד כולל יצירה והפצה של תכנים אטרקטיביים החיוניים לפעילות הארגון, הקמת פלטרפורמות ניו מדיה חדשות לארגון באינסטגרם ובטוויטר, הפעלה שוטפת של עמוד הפייסבוק הפעיל של הארגון, תוך דגש על הנעה לפעולה. התפקיד דורש שליטה ברשתות החברתיות, יכולת ניסוח גבוהה בכתב, ומקנה ניסיון משמעותי בניהול ניו-מדיה וניהול תקשורתי של קמפיינים.

3. ארגון קהילתי - הקמה ו/או ריכוז של פורום פעילים: פעילות הארגון מתקיימת בעזרת מתנדבים ברמה השכונתית והמקומית לקידום התחבורה הציבורית והגעה מהירה למוקדי עניין מרכזיים. תפקיד המתמחה יכלול ייזום, ריכוז והפעלה של פורום פעילים. הפורום יתכלל את הפעילויות השונות לקידום התח"צ ברחבי העיר, ייזום וייבצע פעילויות שטח מגוונות (כגון איסוף צרכים, תיעוד שטח, פעילות ציבורית, עבודה תקשורתית בליווי דובר הארגון וכו'). התפקיד דורש יוזמה, יחסי אנוש טובים, נכונות ללמוד ולהתפתח ומקנה ניסיון משמעותי בהובלת תהליכים קהילתיים.

4. ריכוז פניות ציבור – מוקד 15 דקות מסייע לאלפי פונים למצות את הזכויות שלהם ולפעול לשיפור התחבורה הציבורית. בנוסף המוקד מרכז אלפי דיווחים על בעיות בתחבורה הציבורית ופועל במרוכז מול הגורמים האחראים במשרד התחבורה, המפעילים, רשויות מקומיות, וכן מייצר דוחו"ת תקשורתיים. תפקיד המתמחה יכלול סיוע בריכוז הפניות המתקבלות בארגון דרך האתר, הטלפון, המייל והפייסבוק, וכן טיפול בפניות מרכזיות בעלות חשיבות לשיפור התחבורה הציבורית ובנושאי רוחב שעולים מפניות הציבור. הטיפול בפניות כולל הפקת דו"חות מקצועיים, כתיבת ניירות עמדה, פנייה בכתב לרשויות הרלוונטיות, ליווי הטיפול בפניות, ריכוז בעיות לצורך מינוף תקשורתי וציבורי, העלאת נושאים חשובים לדיון בכנסת, הגשת בקשות חופש מידע, שאילתות ועוד. התפקיד תפקיד מקנה מיומנויות מקצועיות בתחומים מגוונים: ידע בהסדרים וחוקים בתחום התחבורה ובתחום הצרכנות; ניסיון מעשי, היכרות וקשרים עם גופי ממשל שונים וחברות תח"צ; הבנה בהליכים משפטיים שונים וידע משפטי בתחום; ניסיון בעריכת דו"חות מקצועיים ודפי מידע ועמדה, וכן תחושת סיפוק גדולה של עזרה למשתמשי התחבורה הציבורית.

 

* לצורך ליווי וחניכה נדרשת זמינות להגעה למשרדי 15 דקות בתל אביב יום בשבוע (תיתכן גמישות בשעות בהמשך השנה).

* ציינו בטופס ההרשמה באיזה תפקיד אתם מעוניינים.

** הפרויקט בהיקף של 110 שעות בשנה

 

דוגמאות לפעילויות שעשינו:

לצפייה בסרטון על פעילות 15 דקות עבור קמפיין מימון המונים

לצפייה במחאה על תחנות האוטובוס שלא מותאמות לנוסעים

 

למי זה מתאים: 
  • התפקידים מתאימים לסטודנטים שרוצים לשפר את התחבורה הציבורית ורוצים ללמוד איך עושים ומובילים שינוי.
  • דרוש ראש גדול, יוזמה, אחריות, רצון ללמוד ולהתפתח, יכולת ניסוח טובה בע"פ ובכתב.
  • רקע בתחום ההתמחות – יתרון.
סטטוס הרשמה: 
ההרשמה סגורה
אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive