אקדמיה בשירות החברה

הארגון המוביל: 
ארגוני חברה אזרחית
תחום הפרוייקט: 
צדק חברתי וכלכלי
מיצוי זכויות
אי-שיוויון
הדרה חברתית
סביבה וקיימות
חברה אזרחית ומגזר שלישי
אופי הפעילות: 
שינוי חברתי
כתיבה ומידע
קידום מדיניות ולובי
מנהיגות והובלה
שירותים וסיוע
מנחה: 
יפורסם בהמשך
משך הפרוייקט: 
שנתי
ימי פעילות: 
א'-ה'
שעות פעילות: 
משתנה בהתאם לארגון
מיקום פעילות: 
תל-אביב, מרכז
ימי מפגשי למידה: 
ג'
שעת מפגשי הלמידה: 
18:00-20:00, אחת לשבועיים
מיקום מפגשי למידה: 
קמפוס
תיאור הפרויקט: 

החברה הישראלית מגוונת ועשירה בגווניה, ומאופיינת בריבוי קהילות החיות על פי מסורות שונות ובריבוי זהויות ודתות. חוסר היציבות בחברה הישראלית, אשר התבטא גם במהומות שפרצו במהלך חודש מאי לשנת 2021, הדגיש את הצורך המהותי בתקשורת פתוחה ושיתוף פעולה בין כלל הקהילות, לשם יצירת בסיס לחיים משותפים ובטוחים. בחברה דמוקרטית, אקטיביזם ומעורבות חברתית אמורים להוות אפיקים משמעותיים בעיצוב המרחב הפרטי והמרחב הציבורי והשפעתם ההדדית זה על זה. אפיקים אלה מהווים ערוצי שינוי משמעותיים להוביל שינוי חברתי ביחסים בין קהילות, ברב-תרבותיות, סבלנות ומניעת אלימות בישראל.  

במסגרת הפרוייקט ניתן להשתלב בארגונים הבאים: 15 דקות, אנו - עושים שינוי, לובי 99, המוניטור, אגודת יהודי אתיופיה, וארגון אסלי.

מפגשי למידה והעשרה:

המפגשים יתמקדו בבחינה של מיקומים אזרחיים שונים וברב-תרבותיות המאפיינים את החברה הישראלית. נבחן כיצד פרטים מקהילות שונות יכולים לבסס את עשייתם כאזרחים/ות מחוללי/ות שינוי ופעולה. במהלך המפגשים, נבחן את האופנים בהם ניתן להגדיר סוגיה חברתית ולבחון דרכים שונות למתן מענה לצרכים ולאתגרים של קהילות שונות. עקרונות העבודה מושתתים על ההכרה שידע משולב עשייה מאפשר לנו העמקה בהבנה שלנו מאפיינים שונים של המציאות. נבחן את הפגיעות בחיים במאה ה- 21, את המיקום שלנו וההשפעה שלו על היכולת לזהות בעיה חברתית ועל המוטיבציה לצאת לפעולה. נבדוק כיצד נבחרות מתודות שונות להגשמת יעדים מחוללי שינוי וכיצד ניתן לבצע הערכה של תהליך השינוי. נשים דגש על האופנים בהם נוכל להרחיב את מעגלי ההשפעה ולייצר שיתופי פעולה מרובים בחברה הישראלית המפולגת. כמו כן, נבחן כיצד נוכל להגמיש ולהתאים את העשייה שלנו לצרכים שונים שמתעוררים במציאות המשתנה באופן תדיר. כל התכנים הללו יתייחסו לחברה הישראלית, על רב התרבותיות והאתניות המאפיינות אותה ומשפיעות על המרקם החברתי ועל המעורבות הקהילתית. 

** הסטודנטים והסטודנטיות ישתתפו במפגשי למידה יחד עם סטודנטים נוספים הפעילים בארגונים נוספים.

תיאור הפעילות: 

1.  15 דקות הוא ארגון המקדם תחבורה נגישה, ירוקה וצודקת יותר לתושבי ישראל. העמותה מייצגת את ציבור הנוסעים ופועלת למענו מול המדינה והרשויות המקומיות, בכדי להגדיל את אפשרויות ההתניידות שהן חלופה לרכב הפרטי, וכן להביא לכך שהתחבורה הציבורית תהיה אלטרנטיבה ראויה לרכב הפרטי, וזאת באמצעות קיצור זמני הנסיעה בתח״צ, שיפור והוספת שירות, שיפור נוחות וקישוריות בין אמצעי התחבורה השונים.

  • רכז/ת פניות ציבור בשפה הערבית/עברית: ריכוז הפניות המתקבלות בארגון דרך האתר, המייל, הפייסבוק והאפליקציה בשפה הערבית/עברית. הפניות נוגעות לפגמים בשירותי התחבורה הציבורית הקיימים ולשירותי תחבורה ציבורית חסרים במקומות שונים בארץ. הטיפול כולל: מענה לטלפונים, בכתב לרשויות הרלוונטיות, ליווי הטיפול, ריכוז מידע בנושאים מרכזיים לצורך מינוף תקשורתי וציבורי, העלאת נושאים חשובים לדיון בכנסת ושאילתות ועוד. המענה יכול להינתן מרחוק, בצורה מקוונת, חשובה יכולת התנסחות מצוינת בכתב ובעל פה בערבית ובעברית, הבנה בעולם התחבורה הציבורית ומוטיבציה לשיפורו. תיתנן הכשרה להבנת עולם התחברוה הציבורית בישראל
  • רכז/ת עיבוד וניתוח נתונים: התפקיד כולל עיבוד נתונים המתקבלים במוקד פניות הציבור שלנו יחד עם איסוף ועיבוד נתונים ממקורות נוספים, לשם הפקת דוחות על טיב שירותי התחבורה הציבורית. נדרש ידע בסטטיסטיקה. תהליך עיבוד הנתונים ויצירת הדוחות יכול להיערך מרחוק באופן מקוון. חשובה הבנה בעיבוד וניתוח נתונים סטטיסטיים, שליטה באקסל/spss, הבנה בעולם התחבורה הציבורית ומוטיבציה לשיפורו.
  • רכז/ת מחקר בתחום מדיניות ציבוריות: התפקיד כולל מחקר וכתיבת דוחות בתחום התחבורה הציבורית. בישראל. נדרש רקע במדעי המדינה/מדיניות ציבורית/כלכלה/משפטים, מוטיבציה לשינוי חברתי, יכולת התנסחות טובה בכתר, אוריינטציה מחקרית וחשיבה אנליטית. הרכז/ת יקבלו ליווי שוטף ממנהלת קשרי הממשל בארגון.
  • רכז/ת תחום וידאו: התפקיד כולל הפקת סרטונים בנושא שיפור התחברה הציבוריצ בישראל. נדרשת חשיבה יצירתית ויכולת טכנית בהפקת סרטונים, כולל עריכתם. הרכז/ת יקבל ליווי שוטף ממנהלת מערך התקשורת בארגון

2. אנו עושים שינוי נוסדה כדי לתת כח לאנשים שרוצים לעשות שינוי סביבם - בשכונה, בעיר או ברמה הלאומית.  מתמחים בהובלת מהלכים ציבוריים לשינויי מדיניות באמצעות חיבור פעילים חברתיים, ארגונים ומוסדות מהחברה האזרחית. 

  • פעיל/ת ניו-מדיה ודיגיטל: תכנון ויישום אסטרטגית פעילות ברשתות החברתיות, על מנת לחשוף את הציבור בישראל לעשייה אקטיביסטית וכן להגדיל את החשיפה של הארגון; הנעה לפעולה של העוקבים, מחקר וכתיבה אודות נושאים אקטואלים, ראיונות עם חברי.ות קהילה וא.נשי צוות, הזדמנות ליצור קמפיין לשינוי חברתי, כתיבת תוכנית עבודה ולפעול למימושה.

    חשובה שליטה ברשתות החברתיות, יצירתיות, יכולת ניסוח גבוהה בכתב בעברית, יכולת הבחנה בין עיקר לטפל, ומקנה ניסיון משמעותי בניהול ניו-מדיה וניהול תקשורתי של קמפיינים.

  • פעיל/ת פרויקט 'מה התקשורת לא מספרת על מה קורה בחברה הערבית': תכנון ויישום של פעילות למען הנגשת מידע אודות החברה הערבית לחברה היהודית; מיפוי נושאים אקטואלים בחברה הערבית והנגשתם ברשתות החברתיות,  באתר, בהרצאות ובחומרי מדיה.

    התפקיד כולל סקרנות ועניין בנעשה בחברה הערבית והנגשת סיפורים אשר לא מגיעים לתקשורת, איתור דוברים ודוברות להרצאות, הנגשה בכתב ובוידאו של עיקרי ההרצאות ותכנים אקטואלים באופן שוטף לחברה היהודית וכן הצפת עוולות ופערים חברתיים-כלכליים. חשובה יוזמה, חיבור ערכי לפעילות, בקיאות באקטואליה בחברה הערבית, יחסי אנוש מצוינים, יכולות ביטוי מצוינות בכתב ובעל פה.

3. אסל"י  ארגון סרט לבן ישראל הוא ארגון של גברים שפועלים במטרה לצמצם את רמת האלימות כלפי נשים במרחב הציבורי והפרטי. אנו פועלים לחנך וליידע גברים ונערים מה הן התנהגויות אלימות, ולהביא אצלם לשינוי תודעתי והתנהגותי. אנו מאמינים שאם גברים ילמדו וידעו איך נראית אלימות כלפי נשים בסיטואציות שהם מעורבים בהן או עדים להן אז הם יידעו לעצור או להתערב ולמנוע מצבים אלימים כלפי נשים. פועלים להפצת ידע ותפיסת עולם מהי אלימות כלפי נשים וכיצד גברים יכולים למנוע אותה באמצעות בניית הכשרות והדרכות, מפגשים חינוכיים עם נערים וגברים, פעילות ציבורית בהפגנות וברשתות החברתיות, ועבודת שטח באמצעות קבוצות מקומיות וקהילתיות. 

  • רכז סושיאל ואתר, תחקירן וכותב תוכן: הכנת תכנית עבודה לפעילות סושיאל בפייסבוק, אינסטגרם, טיק-טוק, ובאתר הארגון.תחקיר, כתיבה ותיאום פרסומים עם אנשי הארגון וארגונים שותפים. 

  • רכז תקשורת וקשר עם פעילים: קידום נוכחות הארגון בתקשורת הארצית והמקוונת, תחקיר, כתיבה ותיאום פעילות עם אנשי הארגון וארגונים שותפים. הכנת סיכום של פעילות הארגון ופעילות מתוכננת, כתיבה ושליחת ניוזלט לפעילים ולמתעניינים.

4. אגודת יהודי אתיופיה הארגון המרכזי והוותיק ביותר של ישראלים ממוצא אתיופי, המשפיע ומקדם מדיניות שווינות בחברה בישראל. האגודה פועלת מול ועם מקבלי החלטות בכדי להביא לשינוי מדיניות ותודעה, במטרה לצמצם את הפערים הקיימים בין יוצאי אתיופיה לאוכלוסייה הכללית.

  • מחקר וניתוח נתונים: איסוף דוחות המתפרסמים בנושאים רלוונטים והנגשתם לציבור, הגשת בקשות חופש, מידוע וניתוח הנתונים המתקבלים, פרסום דוחות וניירות עמדה של האגודה.
  • עבודה סנגורית: כתיבת מכתבים, פגישות עם מקבלי החלטות.
  • מדיה: קידום נושאים באמצעות הרשותות החברתיות ואתר האגודה

5. לובי 99 - הינו מיזם מימון ההמונים הקבוע הגדול במדינה. הלובי הוקם כדי להוות משקל נגד לפעילות הלובי המסחרי בכנסת ובממשלה, אשר מקדמים אינטרסים צריך של בעלי הון ותאגידים גדולים.

הסטודנטים בפרויקט יצטרפו לצוות המתמחים אותו מרכז מנהל המחקר בלובי. כל מתמחה יצוות לאחד מנושאי הלובי, ויוגדר החוקר של אותו נושא, כאשר המחקר נועד לתמוך בפעילות הלובי: איסוף מידע, הכנת ניירות ומכתבים. ככל שהסטודנטים יפגינו יכולות ומוטיבציה, ישולבו באופן גובר בפעילות, לרבות: פעילות ברשתות החברתיות; השתתפות בפגישות בכנסת ומול גורמי ממשלה; השתתפות בניסוח וקידום הצעות חוק וכיוצא בכך.

 

6. המוניטור: פרויקט המוניטור הינו מיזם אזרחי-ציבורי שמבצע מעקב וניטור של יישום החלטות ציבוריות. המוניטור נועד לייצר תשתית ידע רחבה שתדע להצביע על חסמים וכשלים ביישום מדיניות.

מטרתו של המוניטור היא לטייב תהליכי יישום מדיניות במערכת הציבורית באמצעות מעקב ובקרה אזרחית.

לאחר ההכשרה מקבל כל תחקרינ/ית (או צוות של תחקירנים) מסמך מדיניות עליו החליטה הממשלה ויש ליישמו והם עורכים מחקר מקיף בתחום המסמך ובתהליכי היישום שלו. לאחר "פירוק" המסמך למשימות השלטוניות הנדרשות והבנת השדה בו ההחלטה מיושמת עורכים התחקירנים פניות רשמיות ובלתי רשמיות לגורמי הממשלה הרלוונטיים ליצירת תמונת יישום ולבסוף כותבים עורכים ומוציאים דוח רשמי בנושא. 

ההכשרה תתקיים בתאריכין 6.11 ו-13.11 בשעות 13:00-18:00, ובתאריכים 20.11 ו-27.11 בשעות 16:00-18:00

 

7. הסדנא לידע ציבורי: פועלת לקידום ממש פתוח, יצירת שיח ציבורי מבוסס מידע ועידוד מעורבות אזרחית. ליבת העשייה פיתוח כלים טכנולוגים בקוד פתוח להנגשת מידע המצוי ברשותם של גופי ממש ומוסדות ציבוריים. 

  • ספר החוקים הפתוח -  החוקים במדינה מתפרסמים ב"רשומות", תיקון אחר תיקון. ספר החוקים הפתוח מציג את הנוסח המשלוב של החוק עם התיקונים. שני הפרוייקטים משלימים אחד את השני: מאגר החקיהיה הלאומי מפנה אל הנוסח המשולב שבספר החוקים הפתוח, וספר החוקים הפתוח מפנה אל קבצי החקקה שבמאגר החקיהיה הלאומי. שילוב התיקים מתבצ ע"י מתנדבי הפרוייקט, עריכה טקסטואלית של חוקים ותקנות, בהתאם לפרסומים רשמיים.
  • מדיה - עיצוב אתר, כתיבת תוכן וניהול ערוצי ניו מדיה (פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר) 

נדרשמת זמינות בימי שני בערב למפגשי הארגון.

 

 

למי זה מתאים: 

הפרויקט מתאים לסטודנטים.יות בעלי.ות מוטיבציה גבוהה לשינוי חברתי, יכולות התבטאות גבוהות בכתב, עם רמת סבלנות, עניין וסקרנות גבוהות.

ציינו בטופס ההרשמה באיזה ארגון ותפקיד אתם מעוניינים.

 

סדנאות היכרות והתאמה יתקיימו ב-8.11 בשעה 18:00 בקמפוס (הזמנות יישלחו בנפרד לאחר ההרשמה)

סטטוס הרשמה: 
ההרשמה סגורה
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>