קו 007: נפגשים ועושים סדר בשכונה

הארגון המוביל: 
עמותת פרנסה ביושר
תחום הפרוייקט: 
צדק חברתי וכלכלי
דמוקרטיה
צעירים ומנהיגות
אי-שיוויון
הדרה חברתית
חינוך
חברה אזרחית ומגזר שלישי
אופי הפעילות: 
רב שיח ודיאלוג
שינוי חברתי
כתיבה ומידע
תכנון ואסטרטגיה
קידום מדיניות ולובי
יזמות חברתית
פיתוח וחדשנות
מנהיגות והובלה
שיווק חברתי
מנחה: 
ד"ר מרים הירשפלד, מייסדת העמותה
משך הפרוייקט: 
שנתי
ימי פעילות: 
א'-ה'
שעות פעילות: 
במהלך המפגשים ובאופן גמיש בעבודה עצמאית
מיקום פעילות: 
קמפוס, תל-אביב
ימי מפגשי למידה: 
ג'
שעת מפגשי הלמידה: 
18:00-20:00, אחת לשבוע
מיקום מפגשי למידה: 
קמפוס
תיאור הפרויקט: 

כולנו שואפים לחיות בסביבה טובה ובטוחה, אבל במוקדם או במאוחר, כל אחד מאתנו יהיה קרבן עבירה. פגיעה מעבירה מעוררת בנו רגשות "קדמוניות" של כאב, כעס, נקמה, ורתיעה; כדי להתמודד עם אי-הוודאות שהעבירה מעוררת אנו מפנטזים על עולם בו ה"רעים" מבודדים מאחורי סורג ובריח עד סוף חייהם, בתנאים קשים ובסבל רב. ע"פ התפישה הרווחת, אפשר היה לחשוב שבתי הסוהר נבראו עם בריאת העולם.

המציאות מצביעה אחרת: מעל 90% מהאנשים שמרצים מאסר יחזרו לחברה במוקדם ובמאוחר; אדם ששוהה בכלא עולה לחברה כ-150,000 ש"ח בשנה; מעל 50% מהאסירים המשוחררים חוזרים לכלא תוך 3 שנים. פשע חוזר מפורר את המרקם ואת החוסן של אוכלוסיות שהופכות לנטל חברתי לדורות, וגורם להתדרדרות של שכונות ושל חיי החברה.

לעומת זאת, אדם שיוצא מהכלא ונקלט בעבודה בת-קיימא, בסביבה שתומכת בהחלטתו לפתוח פרק חדש בחייו, משנה את זהותו, משקם את עצמו ואת משפחתו, משנה את פני סביבתו, ומאחה את המרקם החברתי.

כולנו מרוויחים מהתהליך, אבל בפועל אסיר משוחרר לא זוכה לסביבה שמקבלת ושתומכת בו.  

 

מפגשי למידה/העשרה:

היכרות עם הסוגיות הקשורות לאתגרים וההתמודדות של אסירים משוחררים. מקומו של עולם העבודה בקביעת זכותו של האדם. העבודה כ"חיבור" לסביבה "נורמטיבית", ככלי שמחבר בין אוכלוסיות שונות ותורם לצמצום פערים סוציו-אקונומיים.

נבחן את הקמפוס כ"מיקרוקוזם" של השכונות שלנו: "מה מפריע לי", ונחשף לפתרונות חדשניים מסביב לעולם. במסגרת המפגשים נערוך ביקור בכלא, וניפגש עם אסירים משוחררים. 

תיאור הפעילות: 

פעילות צוותית לבניית והובלת קמפיין שטח המלווה במקביל ע"י ערוצים דיגיטליים, כולל הפקת ערבי שיא בסוף השנה.

הפעילות המוצעת מבקשת להשפיע על מודעות הציבור ולגרום לשינוי מדיניות בנדון, ע"י בניית קמפיין ציבורי ייחודי עם אימפקט ברמה לאומית, בנושא שחשוב ושייך לכולנו, ושאינו זוכה להתייחסות ראויה ברמה מדינית.

מטרת הקמפיין הינה להזמין ולעורר דיון בקרב הציבור, ולגרום לשינוי עמדות ע"י דו-שיח עם קהילות שונות, תוך כדי "הכרה" בתפישות הקיימות בקרב אנשים רבים. הקמפיין אינו מבקש "להטיף" או "לשכנע" ע"י דה-לגיטימציה של דעותיהם של אנשים, אלא באמצעות הצגת פרספקטיבה אחרת, שיותר תואמת את האינטרסים של החברה לטווח ארוך, (הזמנה ל-(Think Again.

 אנו נעביר את הקמפיין ב"כיכרות", המקום המסורתי המיועד למפגש ולדו-שיח ציבורי. "רכב" (קרוב לוודאי אוטובוס מאובזר למטרה), ישמש כ"מיכל" בו אנשים נפגשים ויהפוך ל"מוקד" להעברת המסרים. נזמין את הציבור לשיח בגובה העיניים עם מובילי הקמפיין. 

 

** הפרויקט בהיקף של 90 שעות בשנה.

למי זה מתאים: 

אנשים חרוצים, סקרנים, יצירתיים וקצת הרפתקניים שמזדהים עם השינוי החברתי ושהעמותה מקדמת;

אנשים שבאים "לעבוד", מסוגלים להתמסר לפעילות ייחודית, מאתגרת אך מתגמלת מאוד, עם אימפקט חברתי גבוה. 

סטטוס הרשמה: 
ההרשמה סגורה
אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive