כנס בנושא התמדת סטודנטים מטעם קרן רוטשילד

conference23

השבוע התקיים באוניברסיטת תל אביב כנס בנושא הטמעת תכניות לצמצום נשירה והתמדת סטודנטים במוסדות אקדמיים בארץ, מטעם קרן רוטשילד.

הכנס הינו חלק ממהלך שמובילות קרן רוטשילד ועמותת אלומה, לחיזוק תשתיות מוסדיות, לטובת התמדת סטודנטים והצלחתם האקדמית. במסגרת מהלך זה נענתה אוניברסיטת תל אביב לקול קורא מטעם הקרן וזכתה במענק כספי ולווי מקצועי. הכנס עסק בזווית הניהולית של המוסדות האקדמיים בהתייחס למוטיבציות ולמהלכים שהן מובילות לטובת התמדת סטודנטים, והשתתפו בו נציגים מאוניברסיטאות ומכללות בארץ.

מטעם אוניברסיטת תל אביב השתתפו רקטור האוניברסיטה פרופ' מרק שטייף, הדקאנית להצלחה פרופ' דרורית נוימן ומנהלת מדור התמדה בדקאנט ד"ר מיכל ספקטור.

 

הכנס נפתח בברכות של דנה בר, מנהלת תחום מיצוי השכלה בקרן רוטשילד וד"ר תמי חלמיש אייזנמן מנכל"ית עמותת אלומה. בהמשך, דיבר פרופ' שטייף על מוטיבציות חברתיות וכלכליות של אוניברסיטת תל אביב לסייע לסטודנטים, אשר ביכולתם להגיע לרמה האקדמית הנדרשת ולסיים את לימודיהם בהצלחה. פרופ' שטייף ציין את ההשקעה של האוניברסיטה בתשתיות כוח אדם לטובת הנושא באמצעות תכניות בדקאנט להצלחה. ד"ר מיכל ספקטור הציגה את מודל העבודה שמיושם במדור התמדה שבדקאט להצלחת הסטודנטים והסטודנטיות. מיכל הדגישה את חשיבות העבודה המערכתית ושיתופי הפעולה עם מדורי הדקאנט השונים ועם יחידות מרכזיות באוניברסיטה לטובת איגום משאבים, שיתוף בידע ויצירת ידע חדש לטובת הנושא.

 


בהמשך הכנס, התקיים פאנל בהשתתפות:

פרופ' סראב אבו רביעה, סגנית נשיא אוניברסיטת בן גוריון למגוון והכלה ; פרופ' ניר קידר נשיא מכללת ספיר; פרופ' מוחמד ותד סגן נשיא מכללת צפת לעניינים אקדמיים ופרופ' מרק שטייף רקטור אוניברסיטת תל אביב, בהנחיית דנה בר.

 

משתתפי הפאנל נשאלו מהן המוטיבציות שלהם לטפל בנשירת סטודנטים ומהו החזון שמנחה אותם. פרופ' אבו-רביעה הדגישה את חזונה להגדיל את הייצוג של סטודנטים.יות מקבוצות מיעוט אשר מאופיינים בפערים חברתיים, פערי שפה וקשיי השתלבות, בשל הרקע הפריפריאלי ממנו הם מגיעים. לצד מתן מענים לסטודנטים, הדגישה אבו רביעה את הצורך בתפיסה, מערכתית של הכלה כלפי אוכלוסיות אלה והגדלת הייצוג שלהן באקדמיה. פרופ' ניר קידר הדגיש מוטיבציות אקדמיות וחברתיות לצמצום נשירת סטודנטים.יות מהמכללה.

פרופ' קידר ציין כי שיעור ניכר מהסטודנטים.יות במכללת ספיר מגיעים מהפריפריה החברתית גיאוגרפית ויש צורך לרתום את כלל הפעילות במוסד לטובת צמצום נשירתם מהלימודים. פרופ' ותד הציג חזון של מניעה מוחלטת של נשירת סטודנטים ותפיסה לפיה תפקידה של מכללת צפת הוא להנגיש ידע אקדמי לפריפריה. משמעותה של נשירה, לפי תפיסה זו, היא אי הנגשת ידע אקדמי לאוכלוסיות המוחלשות ביותר בחברה הישראלית.

פרופ' שטייף הדגיש את האחריות שיש לאוניברסיטה כלפי החברה בהיבטים מגוונים- כלכליים, חברתיים, אזרחיים. אחריות זאת תתממש על ידי מיצוי מקסימלי של פוטנציאל הסטודנטים, הדגיש, ולשם כך אנו משקיעים משאבים.

 

הכנס הסתיים בהרצאתו של אורי זיו, ממונה תחום הנגשה לאוכלוסיות ייחודיות ומכינות במועצה להשכלה גבוהה. מר זיו הציג תכנית אסטרטגית של המועצה - "מתכניות הנגשה למצוינות מכלילה". התכנית מתייחסת לתפקידה של מערכת ההשכלה הגבוהה, לצד הוראה ומחקר, בקידום תהליכים חברתיים ובקידום מוביליות חברתית, כלכלית, אזרחית וחינוכית ומתן אפשרוות לכלל קבוצות האוכלוסיה להיות שותפים במיצוי הפוטנציאל שלהן בחברה. בהמשך דיבר מר זיו על הקשר בין תכנית זו להתמדת סטודנטים.

הכנס היה מעניין וחשוב וסכם שנת עבודה של תכנית רוטשילד בנושא התמדת סטודנטים. לקראת תשפ"ד מתוכננת המשך עשייה והתפתחות בתחום ההתמדה במוסדות אקדמיים.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>