ציפיות שכר?

איך מתמודדים עם סוגית השכר בראיון עבודה?

הגעתם לראיון העבודה, הרגשתם שעניתם היטב על השאלות בראיון אבל עכשיו עולה סוגיה מאתגרת במיוחד - השכר! סוגיה זו עשויה להיות מאתגרת עבורנו מאחר והיא מתייחסת לשאלה מורכבת והיא כיצד אנחנו מעריכים את השווי שלנו בשוק התעסוקה? בנוסף, אנו חוששים לייצר רושם מוטעה בפני המעסיק. אם אתמחר את עצמי באופן נמוך מידי אני עלולה להעביר מסר למעסיק שאיני מעריכה מספיק את הניסיון, הידע והמיומנויות שאני מביאה איתי לתפקיד? יחד עם זאת אם אתמחר את עצמי באופן גבוה מידי אני עשויה לפספס הזדמנות שעשויה להיות טובה עבורי.

 

סוגיית השכר יכולה לעלות כקריטריון ממיין כבר בתחילת תהליך הגיוס כחלק מתיאום ציפיות בין המועמד לחברה או לקראת סופו של התהליך לקראת החתימה המיוחלת על חוזה העסקה. גובה השכר תלוי במרכיבים הקשורים בחברה (גודל החברה, הענף בו היא פועלת, סוג התפקיד) ובמרכיבים הקשורים במועמד (השכלה, ניסיון ומיומנויות).

שיעורי בית

ראשית מומלץ להכין לעצמנו רשימה של יכולות, ניסיון והישגים שאנחנו מביאים אתנו ויכולים להביא ערך למעסיק (ייעול תהליכי עבודה, הגדלת מכירות). במידה ואין לנו ניסיון תעסוקתי ארוך ומספק אפשר לחשוב על התנסויות משמעותיות מחוץ לעבודה (פרויקטים במהלך הלימודים, פעילות התנדבותית, תחביבים מיוחדים). כאשר אנו מכירים בערך שאנו מביאים אתנו לשוק התעסוקה קל לנו יותר לעסוק בסוגיית השכר ולהציג למעסיק מה התרומה שיקבל עבור העסקתנו.

שנית, מומלץ לאסוף מידע על נתוני שכר בתפקידים ובחברות דומים. ניתן למצוא מידע כזה באתרי הדרושים באינטרנט (אתר ההשמה גלאסדור למשל), לפנות לחברות השמה המתמחות בתחום העיסוק שלכם או לפנות באופן ישיר למכרים העוסקים בתחום ולשאול אותם מה השכר המקובל בתפקיד.

לבסוף, חשוב מאוד שנכיר את שוק התעסוקה ואת ההשפעות שלו על היכולת שלנו לנהל משא ומתן על השכר. למשל בתקופות בהן קיים מחסור בעובדים בתעשייה מסוימת והצפה של הזדמנויות תעסוקתיות נוכל לשפר את דרישות השכר שלנו. לעומת זאת כששוק התעסוקה מצוי במשבר ואנו נאבקים על כל משרה אל מול מועמדים אחרים האפשרות לשפר את דרישת השכר שלנו הולכת וקטנה. 
 

להגדיר לעצמנו מראש מה אנחנו רוצים

כדאי לקבוע לעצמנו טווח שכר בין סכום שאנחנו מוכנים להסתדר איתו לבין סכום שאנחנו שואפים אליו. במידה וכבר עבדתי, המשרה הקודמת יכולה להוות עוגן לקביעת הטווח. למשל אם התקדמתי לתפקיד ניהולי אבקש שכר גבוה יותר מהמשרה הקודמת. בנוסף יש לקחת בחשבון את הצרכים שלי היום (ייתכן והקמתי משפחה) ולבחון האם השכר יכול להספיק לאור השינוי במצבי המשפחתי. במידה ואני חסר ניסיון תעסוקתי אפשר לקבוע את הטווח בהתאם למידע שאספתם על השכר המקובל בתפקיד ובחברה.

 

לגלות גמישות

לרוב כשאנו מגישים מועמדות לתפקיד מסוים אנו ניקח בחשבון מספר קריטריונים שחשובים לנו, למשל: שעות עבודה נוחות, אפשרות ללמוד ולהתפתח מקצועית, מיקום גאוגרפי ושכר. לכן כשאנו מקבלים הצעה שנראית לנו נמוכה מעט עלינו לנסות לראות האם נוכל  להתפשר מעט על גובה השכר לטובת קריטריונים חשובים אחרים? למשל אולי נוכל להשתלב בחברה ידועה שתועיל לנו בקורות החיים ותקדם אותנו בתעשייה? או כזו המציעה אפשרות ללמוד ולהתפתח באופן מקצועי באופן שמתאים לנו במיוחד ושעות עבודה נוחות?

בנוסף, ייתכן והמעסיק מציע תנאים סוציאליים נלווים כמו: תשלום עבור שעות נוספות, ארוחות, ביטוח מנהלים/פנסיה, גמול השתלמות, ימי חופשה/הבראה, הוצאות רכב/החזרי נסיעות ועוד.. כדאי לשקול גם אותם בבואנו לדחות או לקבל את הצעת השכר.

לסיכום, סוגיית שכר היא נושא משמעותי בתהליך חיפוש עבודה, כדי להתמודד איתה באופן מיטבי עלינו לחקור ולהבין מה הערך שאנו מביאים לתפקיד, מה השכר המקובל בתפקידים דומים ומה מצב המשק היום. בנוסף, עלינו להגדיר לעצמנו מראש מה אנחנו רוצים וצריכים על מנת שנוכל להסתדר ולהנות מהשכר המוצע לנו ולבסוף לגלות גמישות במידה והשכר משתקלל עם קריטריונים נחשקים אחרים של המשרה.

 

לפרטים נוספים ולתיאום פגישה, ניתן לפנות למירב האובן, יועצת המרכז לפיתוח קריירה:

במייל: haubenme@tauex.tau.ac.il 

בטלפון: 03-6409695

 

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>