תכנון וארגון זמן ביעילות

ניצול הזמן העומד לרשותנו הוא מכשול עיקרי הניצב בפני רוב הסטודנטים ורוב האנשים בכלל במרוץ החיים.

ניהול זמן נכון מאפשר לבצע את כל המטלות שאנחנו חייבים לבצע, ומצד שני מפנה גם זמן לעשיית הדברים שאנחנו אוהבים ורוצים לעשות.

 

ניהול זמן


הלימודים באוניברסיטה דורשים התמודדות עם כמויות רבות של חומר קריאה, תרגול, לימוד למבחנים וכתיבת עבודות.

זכרו כי הזמן הוא המשאב היקר ביותר של הסטודנט ולכן יש לייעל את תהליך הלמידה באמצעות ניצול נכון של הזמן. הצלחה בלימודים והאפשרות לשלב בין לימודים ובין תחומים אחרים כגון עבודה, חברים ומשפחה דורשת ניהול זמן יעיל.

 

במסגרת הסדנאות לשיפור מיומנויות למידה בדקאנט הסטודנטים, נלמדות ומתורגלות אסטרטגיות לניהול זמן והתארגנות. התרגול וההתנסות הם הכרחיים! קריאת רשימת העצות שלפניכם היא הצעד הראשון, השינוי באורח החשיבה ובהרגלים, הוא שמביא לשינוי אמיתי ביומיום.

 

 

כיצד ניתן לנהל את הזמן בצורה טובה יותר? 


1. למדו מה קצב העבודה שלכם (מדדו בשעון)

כמה זמן דרוש לכם לביצוע משימות לימודיות שונות: לקרוא מאמר, לכתוב עבודה, לפתור תרגיל וכו'. כך תוכלו להעריך טוב יותר, כמה זמן להקצות לכל משימה. למשל, אם אתם זקוקים לשעה וחצי כדי להכין את שיעורי הבית בסטטיסטיקה, לא כדאי לתכנן לקום "קצת קודם" ולהכין אותם בבוקר. כמו כן, כך תפתחו ציפיות ריאליות ופחות תתאכזבו מעצמכם.

 

2. בדקו, מתי אתם הכי מרוכזים?ומתי בכלל לא?

האם יותר יעיל עבורכם ללמוד בבוקר, או בערב? אולי אחרי פעילות גופנית? כמה זמן אתם יכולים ללמוד ברצף? חשוב להיות מודעים לכך כאשר מתכננים את זמן הלמידה. אם שמתם לב שאתם הכי רעננים ומרוכזים בבוקר, כדאי להקדיש את שעות הבוקר ללמידה, ועבודה וסידורים אחרים לבצע בשעות אחרות. כמו כן, לא כדאי לתכנן מרתון לימודים אינטנסיבי בערב, כי לא תפיקו תועלת מכך. מצאו את הנוסחה שעובדת הכי טוב בשבילכם.

 

3. צאו להפסקה

על מנת שתוכלו להגדיל את שעות הלמידה ועם זאת ללמוד באפקטיביות, הגדירו את ההפסקות כחלק מהלימוד עצמו. למידה ממושכת תפגע באיכות הלימוד ובכושר הקליטה. לפיכך, חשוב שתדעו מהו טווח הריכוז שלכם כדי לתכנן זמן באופן ריאלי. בעודכם לומדים, שימו לב לנקודת המשבר שממנה אין תפוקה להשקעה ולמאמץ. אין להתפשר על איכות הלמידה ולכן אם אתם עייפים ולא קולטים כלום, חבל יהיה להמשיך הלאה... לפני היציאה להפסקה מומלץ לבצע חזרה כללית קצרה על מה שנלמד ועל מה שצפוי בהמשך.

אנשי מקצוע רבים ממליצים לסטודנטים בעלי הפרעת קשב וריכוז ללמוד כ-20 דקות, ולקחת הפסקה של 5 דקות. בהפסקה כדי לבצע פעילות מרעננת (ספורט, אוכל, שתייה), אך לא כזו שקשה להתנתק ממנה (שיחת טלפון, טלוויזיה).

 

4. גלו מודעות לסדרי עדיפויות, חשיבות התכנון המוקדם ותכנון לוח הזמנים מראש 

קבעו סדרי עדיפויות, החליטו מה הכי חשוב ודחוף, מהן המשימות שעומדות לפניכם ומתי אתם צריכים לבצען. מתוך סה"כ הזמן העומד לרשותנו, לא נוכל בכל הזמן ללמוד. לכן, עלינו למצוא את פרקי הזמן המתאימים ביותר ללימוד במערכת השעות ובמסגרת זו להגדיר את סדרי העדיפויות בהתאם לרמת הקושי / משקל / ידע / שליטה בחומר הקורסים. קורס קשה או חדש בעל משקל רב יצריך יותר שעות לימוד באופן יחסי, כשאתם יותר מרוכזים וערניים. משימה חדשה ולא מוכרת תצריך יותר משאבי זמן, אנרגיה ומאמץ מנטאלי.

 

5.  תכננו מראש את לוח הזמנים שלכם

תכנון מראש מקצץ פעילויות מיותרות ובכך יוצר זמן פנוי, מסייע בהתלבטות בשאלה "מה הדבר הבא לעשות?", מדרבן להתחיל בפעילות, מונע בריחה מעיסוק דחוף, ומאפשר לבצע מטלות בזמן המתאים ביותר עבורן.

כדי להשקיע זמן בתכנון חודשי, שבועי ויומי. צריך לשריין זמן לביצוע משימות קבועות, למשל בכל יום ראשון להשאיר זמן לקריאת מאמר עבור קורס ביום שני. בנוסף, בתחילת החודש, כדאי לבדוק באופן כללי מהן המטלות ה"כבדות", (מבחנים, עבודות), ולהעריך כמה זמן יידרש כדי לעבוד עליהן. בתחילת כל שבוע, יש לבדוק את המשימות של אותו שבוע ולתכנן את הזמן בהתאם. בתכנון הזמן חשוב להיות קשובים להרגלי הלמידה שלכם, לטווח הריכוז ולהשאיר גם זמן לדברים בלתי צפויים. אפשר להשתמש במערכת שעות, טבלה המכילה את כל ימי השבוע ואת כל השעות בהן אתם ערים, או ביומן.

מעקב. בדקו מה עובד עבורכם ומה לא. האם הצלחתם לעמוד במערכת שבניתם לשבוע החולף? אם לא, למה? האם הצבתם מטרות מוגזמות? האם לא הערכתם נכון את הזמנים? האם היו שינויים בלתי צפויים? נסו ללמוד וליישם את הלקחים בתוכנית של השבוע הבא.

 

6. היעזרו בעזרים שונים ואנשי מקצוע

עזרים. רשימת משימות, לוח זמנים יומי, סטופר, שעון, פנקס, פתקים נדבקים, ותזכורות בטלפון הסלולארי מסייעים בעמידה בזמנים ובארגון הזמן.

 אפשר גם להיעזר באנשי מקצוע. למשל, סדנאות לשיפור מיומנויות למידה ואימון קשב. מאמני קשב מתמחים במתן עזרה וסיוע בתחום ההתארגנות, ניהול הזמן ובתחומים נוספים הקשורים לקשב ולריכוז.  

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>